De kantonrechter die besluit mee te gaan in de wens van de familie om zelf bewindvoerder te worden van cliënt X, terwijl dit overduidelijk geen goed plan is.

De cliënt met psychische problematiek die bij jou voor de deur staat en je de huid vol scheldt.

De zorgverlener die denkt dat jij een soort van boodschappendienst bent.

De medewerker bij de gemeente die jouw cliënt niet toestaat om samen met haar dochter een bankrekening voor de dochter te openen.

De Wsnp-bewindvoerder die goed geld verdient ten koste van jouw cliënt.

De deurwaarder die een woning laat ontruimen van een alleenstaande moeder met drie jonge kinderen.

 

Onlangs tijdens onze training ‘Wettelijke kaders in de praktijk’ maakte de docent de opmerking “Het zijn net mensen”. In dit geval ging het over kantonrechters. Niet veel later bleek dezelfde uitspraak van toepassing op mensen met psychische problematiek. En ik heb hem ook wel eens horen vallen in een gesprek over de familie van een cliënt.

“Het zijn net mensen”. De definitie van een mens:

Gevraagd naar wat een mens is, antwoordt Chat GPT:

“Kenmerkend voor mensen is hun hoge intelligentie en complexe cognitieve vermogens, zoals taalgebruik, abstract denken, probleemoplossing en het vermogen om te leren en zich aan te passen aan verschillende omgevingen. Ze hebben ook een ontwikkeld gevoel van zelfbewustzijn en kunnen nadenken over hun eigen bestaan.

Mensen zijn sociale wezens en leven meestal in gemeenschappen en samenlevingen. Ze hebben zich door de geschiedenis heen georganiseerd in verschillende culturen, die unieke waarden, normen, tradities en overtuigingen omvatten. Menselijke samenlevingen kennen ook een breed scala aan technologieën en vormen van communicatie, die verder hebben bijgedragen aan hun succes en dominantie op aarde.”

Slimme wezens dus, die mensen. Met het vermogen om zich aan te passen wanneer de omstandigheden dit vragen. En als successtrategie: communicatie.

“Slimme wezens dus, die mensen”

Wat bedoelen we dan wanneer we zeggen “Het zijn net mensen”? En waarom is dit een terugkerend thema in vrijwel alle trainingen die we verzorgen?

Als wettelijk vertegenwoordiger opereer je in een dynamische omgeving binnen een spanningsveld van wetgeving en stakeholders met uiteenlopende belangen. Met regelmaat kan er een gevoel ontstaan te worden tegengewerkt. Door de kantonrechter, deurwaarder, zorgverlener, familie, de cliënt zelf. Want het zijn net mensen. Met eigen behoeften, belangen, meningen en gedragingen. Daar heb je als wettelijk vertegenwoordiger mee te dealen.

Wat op zo’n moment niet helpt, is om de “tegenpartij” te stigmatiseren. Een deurwaarder is niet per definitie ongevoelig. Een ambtenaar niet lui. En een zorgverlener geen softie zonder kennis van zaken.

“Zet een andere bril op”

Wat wel helpt, is om eens door de bril van de ander naar de wereld te kijken. Als jij je verdiept in de wettelijke kaders waarbinnen een kantonrechter opereert, en je daarnaast realiseert dat deze kaders niet in beton zijn gegoten en dus gekleurd worden door de persoonlijkheid van de rechter, vind je zijn besluit dan nog zo gek? En de reactie van de zorgverlener, aan wie is verteld dat jij over ALLE financiële zaken gaat en die er alles aan gelegen is om het zijn cliënt comfortabel te maken, is die werkelijk zo vreemd? En als je bedenkt dat die Wsnp-bewindvoerder net zo voor het vuur gaat voor zijn klant (de schuldeiser) als jij voor de jouwe, dan hebben jullie toch eigenlijk heel veel gemeen?

Het zijn net mensen. Als we dit kunnen accepteren én er naar handelen, kunnen we effectiever en empathischer zijn in ons werk. En werken we uiteindelijk met meer plezier en resultaat.

Meer weten over de omgang met specifieke “soorten” mensen die je tegenkomt in je werk als wettelijk vertegenwoordiger? Volg dan een van onze thematrainingen:

Volgende maand: de communicatiemuur

Volgende maand gaat ons blog over de communicatiemuur.  
Heb jij zelf een vraagstuk dat je in dit blog behandeld wilt zien? Mail dan naar lieselot@bewindsupport.nl.

Meer blogs

Nog geen reacties, reageer hieronder!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *