Onlangs presenteerde Pieter Omtzigt het verkiezingsprogramma van zijn nieuwe partij, NSC, Nieuw Sociaal Contract. Het programma heeft de titel “Tijd voor herstel” meegekregen. “Het allerbelangrijkste is het herstel van de bestuurlijke ordening in Nederland”, zei Omtzigt bij de presentatie. Als daar niets aan verandert, blijven er problemen ontstaan, denkt hij. En dan blijven mensen “afhaken van de politiek en soms helemaal van de Nederlandse samenleving”. Als belangrijkste voorbeelden noemt Omtzigt de problematiek in Groningen en de Toeslagenaffaire. Overigens ook mondiaal spelen vergelijkbare (en nog veel grotere) problemen. 

Eerder besteedde ik in maart op LinkedIn aandacht aan de Communicatiemuur, het is er volgens mij niet beter op geworden. In mijn optiek is de belangrijkste reden dat het er niet beter op geworden is, dat we allemaal maar een deel van de feiten, de omstandigheden en de beweegredenen kennen van wat er om ons heen gebeurd. Het is maar goed ook dat we niet alles weten, ik geloof ook niet dat we er blijere mensen van zouden worden. Tegelijk is het wel verwarrend. Uiteindelijk weet niemand meer hoe het precies zit en is de kans groot dat selectief met informatie wordt omgegaan. Het is al meer dan 50 jaar bekend dat Chemours (voorheen Dupont) in Dordrecht pfas loost. Hoe lang roept Tata Steel in IJmuiden al dat ze minder (willen) uitstoten? Waarom zou het nu wel lukken om verandering te brengen? We staan erbij en kijken er naar, ik spreek nu even voor mezelf. Dit zijn de voorbeelden die we dagelijks te zien als individuele burgers. Kijk naar wat er in Gaza gebeurt, ik weet dat er vreselijke dingen gebeuren. Wie weet hoe het echt zit?

Wie weet hoe het echt zit?”

Dan de communicatiemuur. Dit jaar hebben collega Renate van den Broek en ik al meerdere trainingen “Afspraak = afspraak” gegeven. Tijdens de eerste training sprak een deelnemer zijn verbazing uit over het veelvuldig geconfronteerd worden met afspraken die niet worden na gekomen. Renate bedacht zich geen moment en schreef op een flap-over de volgende woorden:

 

Bedoeld ≠ gezegd

 

Gezegd ≠ gehoord

Gehoord ≠ begrepen

Begrepen ≠ akkoord

Akkoord ≠ gedaan

 

Want wat bedoeld wordt, behoeft niet per sé overeen te komen met wat gezegd wordt. Stel nu dat het gezegd is zoals het was bedoeld, behoeft het nog niet gehoord te worden. Sterker, mensen die in een ongewenste positie zitten, krijgen vaak maar een fractie mee van wat er gezegd wordt. Dan is het ook nog altijd de vraag of het ook nog begrepen wordt. Als het begrepen is, moet je er ook nog akkoord mee gaan. Vervolgens moet het ook nog “even” gedaan worden. Het is een wonder dat er uiteindelijk nog zo veel afspraken nagekomen worden.

 

In de trainingen “Afspraak = afspraak” hebben we gemerkt dat de communicatiemuur feitelijk een hele korte samenvatting is van de training. Als je er goed bij stilstaat ga je namelijk het volgende doen:

          Je checkt of de boodschap goed geformuleerd is.

          Je checkt of de boodschap is overgekomen en begrepen wordt. Het kan zijn dat je jezelf een zeurpiet vindt door te vragen “wat heb je nu precies begrepen?”

          Je checkt of iemand echt akkoord gaat, waardoor je de (mede)verantwoordelijkheid bij de ander legt.

          Vervolgens ga je checken wat er dan nu precies gaat gebeuren.

communicatiemuur

 

Waar ik blij van word, is dat door bovenstaande te doen, je veel effectiever word, geen problemen naar je toe trekt en de verantwoordelijkheid uiteindelijk op de juiste plek legt.

Door systematisch te checken, word je effectiever”

Dat kan doordat je iemand hebt meegenomen in het hele proces en het daardoor een gezamenlijke afspraak wordt  in plaats van een opgelegde waar iemand voor de vorm “ja” op zegt. De kracht zit erin dat je je bezig houdt met waar je direct invloed op uit kan oefenen, in plaats van je druk te maken over zaken waar je geen invloed op uit kan oefenen. Mijn voornemens voor de komende tijd, check, check dubbelcheck!  Het 2e voornemen is me alleen nog druk maken over waar ik direct invloed op heb.

Volgens mij is dat de belangrijkste bijdrage die we kunnen leveren aan het “herstel”!

Volgende keer: beneficiaire aanvaarding van een erfenis

In ons volgende blog laten we notaris mr. Janien Zomer aan het woord over beneficiaire aanvaarding van een erfenis.
Heb jij zelf een vraagstuk dat je in dit blog behandeld wilt zien? Mail dan naar lieselot@bewindsupport.nl.

 

Meer blogs

1 Comment


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *