Communiceren. Iedereen doet het, elke dag. Verbaal, non-verbaal, met zin en met tegenzin. Maar als we het elke dag doen, waarom vinden we het dan vaak toch zo moeilijk? 

Van mijn collega Koos Goedegebuur leerde ik (en al veel cursisten met mij) dat voor effectieve communicatie maar 10 letters nodig zijn. En: een kritische blik op jezelf.

Focussen op jezelf brengt anderen in beweging. Of zoals Koos zegt: “Als je wilt dat iemand iets anders gaat doen, dan krijg je die persoon alleen zo ver als je je energie op jezelf richt. Je kunt alleen jezelf veranderen. Door zelf de hoofdrol te pakken, kun je een situatie naar jouw hand zetten.” En die hoofdrol pak je met 10 letters. 

 

“Voor effectieve communicatie zijn maar 10 letters nodig”

 

Drie pijlers

“10 letters” bestaat uit drie pijlers. De eerste vier letters komen uit de Roos van Leary: ADHL: Aanvallend, Defensief, Hulpvragend, Leidingnemend. Met De Roos kan gedrag worden beïnvloed door de juiste vragen te stellen. Heel kort-door-de-bocht gezegd kun je daarmee een beweging creëren van “tegen” naar “samen”. Van het verleggen van de regie en de verantwoordelijk naar daar waar het hoort.  

Samen met Koos en trainingsactrice Renate (die ook de geweldige tekeningen bij dit artikel maakte) ontwikkelden we een e-learning over deze Roos. Deze vier letters helpen mij nu ook in gesprekken met mijn mondige pubers, mijn man, vriendinnen, de buurman; overal dus.

Maar wie kan rekenen, mist nog zes letters. Er komen er eerst nog drie vanuit de gedragsketen: Situatie, gedrag, resultaat. Inderdaad: SGR. Deze letters gaan als het ware verder waar de Roos gebleven is: je legt ermee nog meer de verantwoordelijkheid voor het bereiken van een doel op de goede plek. Voor jou als bewindvoerder dus bij je cliënt. SGR leert je om de ander niet te vertellen wat jij denkt dat hij doen moet, maar de regie terug te geven. Je cliënt komt daarmee zelf tot passende oplossingen én tot meer commitment. Winwin.

De laatste drie letters
Wie tot 10 kan tellen neemt ook de derde pijler mee in zijn communicatie en is Lui, Dom én Dakloos. Lui: doe alleen wat de ander echt niet zelf kan. Dom: stel vragen waar je zelf het antwoord al op weet om de ander zich te laten realiseren wat er gebeuren moet om het doel te bereiken. Dakloos is de lastigste: heb geen moreel oordeel. Je hoeft niet overal wat van te vinden.

10 letters dus. Ze maken het je in een wereld waar alles ingewikkelder wordt een stuk makkelijker. Je moet de basis simpel houden.

Als je echt gedragsverandering wilt bereiken bij de ander, richt dan de afstandsbediening op jezelf. En dat persoonlijk leiderschap begint met 10 simpele letters. Wie tot tien kan tellen, laat cliënten groeien.

Meer weten?

Tijdens de cursus “10 letters” ontwikkel je communicatievaardigheden om cliënten respectvol en probleemloos te begeleiden op een manier die goed is voor cliënt en voor jou als wettelijk vertegenwoordiger.  

Nog meer leren?
Na het volgen van de e-learning Roos van Leary heb je meer kennis over gedrag en gedragspatronen. Hierdoor leer je cliënten beter begrijpen en inspelen op het gedrag. In je eigen tijd, op je eigen moment leer je via deze online zelfcursus je communicatieskills te verbeteren. 

 

Volgende maand: een blog over (niet) vergeten. 

Een blog over dementie. Want laten we hen die het soms niet meer weten, voorál niet vergeten. 

Meer leren over de kracht van beeldtaal? Gun jezelf dan de interactieve cursus “Teken je uitleg”Na deze training kun je met behulp van simpele tekeningen en andere visualisaties complexe informatie op begrijpelijke wijze over brengen aan cliënten en hun netwerk.

Heb jij zelf een vraagstuk dat je in dit blog behandeld wilt zien? Mail dan naar lieselot@bewindsupport.nl. 

Meer blogs

Nog geen reacties, reageer hieronder!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *