Collega Lieselot vertelde me onlangs dat zij een tijdje heeft
gewerkt in de thuiszorg tijdens haar studententijd. Bij één mevrouw was ze
echter drukker met koffiemomentjes dan met haar taken uitvoeren. Elke tien
minuten vroeg de vriendelijke cliënte “zullen we nu koffie drinken?” Als jonge
student zei Lieselot telkens netjes “ja”. Van stofzuigen kwam weinig terecht.
Tot mevrouw ineens in haar notitieboekje keek en zei: “Waarom drinken we
koffie, dat hebben we net toch al gedaan?”

Zelf werkte ik tijdens mijn studie als bijbaan als
taxichauffeuse. Wat sprak ik veel verschillende mensen in die tijd. Een vrouw
is me heel erg bijgebleven. Twee keer per week haalde ik haar op voor een ritje
naar de dagbehandeling. Zodra ik mijn mond open deed, begon ze te stralen. “Kom
je ook uit Brabant?!” Om vervolgens elke rit te vertellen over hoe ze opgroeide
in de Biesbosch. Vier keer per week hetzelfde verhaal. Heen- en terugweg. Ik
luisterde, omdat ik hoopte dat zij ervan genoot al Brabants pratend door Zwolle
te rijden.

Hoe in de war ze was toen haar hondje overleed en ze maar bleef herhalen dat Hans hem even uitlaten was, heeft destijds diepe indruk op mij gemaakt. 

“Door vergrijzing zal het aantal mensen met dementie stijgen.”

Echt willen weten

Iedereen kent ze wel. Verhalen over mensen die vergeten, niet meer weten, dementie. Juist daarom is het voor jou als bewindvoerder extra belangrijk dat jij wél weet. Door de vergrijzing zal het aantal mensen met dementie de komende jaren stijgen. Dat betekent wellicht ook iets voor jouw caseload. 

Het herkennen van de signalen is stap 1. Maar wanneer moet je actie ondernemen, waar kun je hulp vinden en waar begint en eindigt jouw verantwoordelijkheid. Tips voor jou als bewindvoerder zijn:

1. Zorg voor duidelijke communicatie: 1 onderwerp per keer bijvoorbeeld of het gebruik van afbeeldingen en pictogrammen. En stel jezelf elke keer weer netjes voor, vertel wat je komt doen.

2. Betrek familie, verzorgers, hulpverleners: zo blijf je goed op de hoogte van veranderingen in de gezondheidstoestand. Want dementie verloopt in fasen en elke fase vraagt een passende aanpak.

3. Rust en geduld: geef de tijd om dingen te begrijpen. Rust is in dit geval tijdswinst. 

4. Houd het algemeen, vraag niet om specifieke feiten of gebeurtenissen. 

“Leer hoe je cliënten met dementie respectvol ondersteunt”

Natuurlijk komt er meer kijken voor jou als bewindvoerder om cliënten met dementie op een respectvolle en effectieve manier te ondersteunen bij het beheren van hun financiën, rekening houdend met hun ziektebeeld. 
In de cursus “Dementie: praktische handvaten voor bewindvoerders” geeft docente Klaartje van Ham je best practices als het gaat om de benadering van mensen met dementie. De cursus geeft jou zelfvertrouwen en specifieke aandachtspunten bij het bewind voor deze doelgroep. Door het interactief delen van kennis ga jij weten en onthouden. Fijn voor jou én voor jouw cliënten. 
Want laten we hen die het zelf soms niet meer weten, voorál niet vergeten. 

Volgende maand: Financieel misbruik ouderen

Volgende maand lees je meer over een schaduwkant van de vergrijzing: de toename van financieel misbruik bij ouderen. En waar jouw verantwoordelijkheden wel of niet liggen als wettelijk vertegenwoordiger. 

Heb jij zelf een vraagstuk dat je in dit blog behandeld wilt zien? Mail dan naar lieselot@bewindsupport.nl. 

Meer leren over wat jij kunt doen bij vermoedens of sprake van financieel misbruik bij ouderen? 
Cursus Financieel misbruik ouderen

Meer blogs

Nog geen reacties, reageer hieronder!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *