Wat onhandig!

Man met hond

Verbaas jij je soms ook over cliënten die zulke onhandige financiële keuzes maken? Eigenlijk zou je daar niet verbaasd over hoeven zijn. Want het is te verklaren. En (deels) op te lossen. Lees je mee?

Lees verder

Niet-willers versus niet-kunners

liever lui dan moe

“Wat te doen met cliënten die telkens de gemaakte afspraken schenden?” Dat is de centrale vraag in dit blog. Een vraag die we de afgelopen tijd in allerlei varianten gesteld kregen:
“Mijn cliënt vraagt elke maand om extra leefgeld, terwijl hij weet dat dit er niet is. Hoe zorg ik dat dit stopt?”
“Krijg ik weer een rekening van een onlineshop. Weer alles terugsturen dus. We hebben het hier al honderd keer over gehad! Hoe zorg ik dat ze dit niet meer doet?”
“Ze blijft maar zeuren over die auto. Hoe maak ik haar duidelijk dat er echt geen geld is?”
Enzovoort.
Al deze vraagstukken draaien om afspraken die niet nagekomen worden of telkens opnieuw ter discussie gesteld worden. Tijdrovend en energievretend, en dus niet voor niets een vraag waar veel bewindvoerders mee worstelen.
Ik leg de vraag voor aan collega Koos Goedegebuur, onze senior-communicatietrainer die graag werkt met mensen die niet per sé als een mak schaap achter je aanlopen.

Lees verder

Wakker

Het gebeurt me een enkele keer. Dat ik ’s nachts wakker lig van mijn werk. Dan lig ik te draaien, mijn kussen woest van links naar rechts slepend, gefrustreerd wachtend op de eerste zonnestralen die door de gordijnen piepen, ten teken dat het een acceptabele tijd is om op te staan.

Lees verder